Dom śpi. Jak to dobrze mieć taką chwilę, kiedy słyszę jak przełykam kawę. Kiedy nagle nogi nie muszą nigdzie biec, nie plątają się jedna o drugą. Otwieram taras, dwa pierwsze fotele zajęte przez psy. Dwa kolejne gościnnie słońcem objęte. Pachnie bazylią i mokrym drewnem. Zapadam się głęboko, przynajmniej takie mam wrażenie, i dopiero teraz czuję, jak opuszcza mnie zmęczenie ostatnich dni. Pocięłam sporo papieru na zamówienie, wpuściłam lato do szaf, pokoje rozjaśniłam zmianą. Dzieci w domu, więc w międzyczasie obiad, pranie, zabawa. Ale uwielbiam ten letni czas, nawet kiedy wypełniona jest każda minuta, kiedy łapię się na tym, że z jedenastej nagle robi się piętnasta, a z poniedziałku czwartek... czerpię siłę ze szczęścia dzieci, z ich uśmiechów, nosów od lodów, wymoczonych w basenie stóp, wilczych apetytów. Choć momentami trudno w jeden dzień zapiąć wszystko co zrobić trzeba, to później taki spokojny poranek dnia następnego łagodzi otarcia, masuje ciało, przywraca równowagę... a sama myśl o spotkaniu popołudniowym prawia, że lżejsza jestem i jeszcze głębiej milcząca. Biorę do rąk "Pamiętnik Blumki", chwilę jeszcze posiedzę na tarasie, popatrzę w oczy Korczakowi. Szkoda, że już przekwitły niezapominajki.
A o 17.00... (informacja pochodzi ze strony Festiwalu Kręgi Sztuki )
Iwona Chmielewska zaprasza na wykłady
połączone z warsztatami młodzież, dorosłych, nauczycieli, bibliotekarzy
i seniorów. Zajęcia będą odbywały się przez 3 dni, po 3 godziny. Celem
spotkań jest upowszechnienie idei książki obrazkowej „picturebook” i
szczególnego tematu w roku 2012 - „Janusza Korczaka”.
Dzień pierwszy:
„Pamiętnik Blumki” - kartka po kartce –
wykład połączony z pokazem książki na ekranie i analizą poszczególnych
środków artystycznych i technicznych użytych do stworzenia książki.
Przybliżenie czytelnikom warsztatu twórcy książki obrazowej
„picturebook”. Szczególne znaczenie tematu tej książki i znaczenie
kategorii „non fiction” jako współczesnej artystycznej alternatywy
edukacyjnej o znaczeniu społecznym. Zasady konstruowania książki
„picturebook” i „non fiction” – książek zaangażowanych społecznie.
Zadanie dla uczestników na dzień
następny: przygotowanie fotografii z dzieciństwa bliskiej starszej osoby
(portretu – odbitki ksero lub skanu) i przyniesienie z domu jakichś
starych zeszytów, książki oprawionej w tradycyjny sposób w np. oprawę z
papieru klejowego, dawnych gazet itp. Przypomnienie sobie
wydarzenia/przygody związanej z tą bliską osobą (z jej wspomnień).
Dzień drugi:
Kartka z rodzinnego pamiętnika.
Każdy uczestnik metodą kolażu przygotowuje kartkę lub kartki z pamiętnika rodzinnego.
Będzie to wspomnienie dzieciństwa
bliskiej mu osoby – zobrazowanie i opisanie za pomocą metody z książek
obrazowych (tekst i obraz wzajemnie się uzupełniają lecz nie
powtarzają). Możemy używać do kolaży starych, pożółkłych papierów,
fragmentów typografii ze starych pism czy gazet (wcześniej kserowanych
lub skanowanych i wydrukowanych) oraz tradycyjnych narzędzi pisania
sprzed lat: stalówki i atramentu. Oglądamy oprawy starych zeszytów,
próbujemy w podobny sposób oprawić swój pamiętnik rodzinny, którego
pierwsze karty powstaną w trakcie warsztatów.
Dzień trzeci:
Część I:
Kontynuacja warsztatów z dnia poprzedniego – przedstawienie przez uczestników swoich dzieł – rozmowa.
Część II: Oglądając tekst czytać obraz -
najnowsze książki obrazowe Iwony Chmielewskiej wydane w Korei
Południowej - pokaz połączony z wykładem.
Pokaz książek: „Królestwo dziewczynki”,
„Kłopot”, „Pomysły”, „Moje kroki”, „Gdzie jest moja córka?”, „Cztery
zwykłe miski” i „Oczy”.
Iwona Chmielewska - autorka
ok. dwudziestu autorskich książek obrazowych wydawanych głównie w Korei
Południowej. Najważniejsze nagrody: Złote Jabłko na Biennale
Ilustracji w Bratysławie w 2007 roku i Bologna Ragazzi Award w kategorii
„non fiction” w 2011 roku, nagroda IBBY Polska: „Książka Roku” w 2011
roku oraz nagroda „Pegazik” przyznawana wybitnym twórcom książek dla
dzieci przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek. Jej książki ukazały
się również w Niemczech, Japonii, Chinach, na Tajwanie, w Meksyku i
krajach hiszpańskojęzycznych i w Portugalii.
Najnowsze nagrody i wyróżnienia:
listopad 2011 – Międzynarodowy Festiwal
Książki Obrazkowej CJ Seul Korea Południowa – książka zaliczona do 100
najlepszych książek świata
grudzień 2011 – nagroda „Książka Roku”
Polskiej Sekcji IBBY w kategorii „książka obrazkowa” i wyróżnienie w
kategorii literackiej
zima 2011/2012 – kilka tytułów „książka
miesiąca” przyznawanych w Niemczech i w Austrii przez opiniotwórcze
czasopisma o książkach m.in. „Esel Ohr”
marzec 2012 Lipsk – nominacja do
Deutscher Jugendliteratur Preis, najważniejszej nagrody państwowej w
Niemczech, w kategorii „książka obrazkowa”
marzec 2012 Monachium – prestiżowy
tytuł „Biały Kruk” przyznawany najlepszym książkom dla dzieci przez
słynną Jugendbibliothek Munchen
maj 2012 Warszawa – nagroda główna w konkursie „Świat przyjazny dziecku”organizowanym przez Komitet Ochrony Praw Dziecka
maj 2012 Wrocław – nagroda Prezydenta Miasta Wrocławia w kategorii książka dla dzieci i młodzieży
maj 2012 Warszawa – główna nagroda w
Konkursie Literackim Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek w kategorii
książka dla dzieci i młodzieży
maj 2012 Warszawa – główna nagroda Muzeum Książki Dziecięcej - „Skarb Literatury Dziecięcej”