Ciężko jest robić podsumowanie roku i z szeregu 62 książek wybrać jedną, trzy, czy nawet pięć książek najlepszych, bądź w danej chwili najważniejszych. Czytając coś, robiłam to świadomie i żadnej z przeczytanych książek, nie uważam za złą, czy nie zasługującą na poświęcenie jej czasu.
Za największe odkrycie tego roku (z tego względu, że nie znałam nawet tego pisarza) uważam Wacława Holewińskiego i jego książkę "Za późno na modlitwę", którą dostałam w prezencie od blogowej koleżanki Ewy.
Mile zaskoczył mnie, nie brany przeze mnie w ogóle pod uwagę w planach czytelniczych, Haruki Murakami książką "Norwegian Wood", którą dostałam prezencie od blogowej Dosi.
Jednak gdybym miała wskazać trzy to stawiam na "Czarodziejską górę" T.Manna, "Łuk triumfalny" E.M.Remarque oraz "Madame" A.Libery. W dalszej kolejności "Złoty pelikan" S.Chwina, "Lala" J.Dehnela, "Na Grobli" E.Rylskiego, "Inne głosy inne ściany" T. Capote i pozostałe podkreślone i niepodkreślone.
Virginia Woolf oczywiście ma swój osobny rząd, bo to już coś więcej niż tylko zafascynowanie książką, to coś w stylu "taka miłość się nie zdarza" :)
62) "DAMA KAMELIOWA" - Aleksander Dumas61) "Grupa Bloomsbury. Brytyjska bohema kręgu Virginii Woolf" - praca zbiorowa, MCK Kraków
60) "Niebieska zasłona" - Virginia Woolf
59) "Wieczór" - Susan Minot
58) "Virginia Woolf i Vanessa Bell - Sekretny układ" - Jane Dunn
57) "Ciotka Julia i skryba" - Mario Vargas Llosa
GRUDZIEŃ
56) "NA GROBLI" - Eustachy Rylski
55) "Moja siostra poetka" - Magdalena Samozwaniec
54) "Szeptem" - Monika Sawicka
53) "ESTHER" - Stefan Chwin
52) "Znak wodny" - Josif Brodski
51) "Wielkie ciężarówki wyjeżdżają z morza" - Marta Fox
LISTOPAD
50) "Prześlę Panu list i klucz" - Maria Pruszkowska
49) "ORLANDO" - Virginia Woolf
48) "ZŁOTY PELIKAN" - STEFAN CHWIN
47) "44 Scotland Street" - Alexander McCall Smith
PAŹDZIERNIK
46) "INNE GŁOSY, INNE ŚCIANY" - Truman Capote
45) "Powieść dla kobiet" - Michał Viewegh
44) "Franz Kafka" - Klaus Wagenbach
43) "PROCES" - Franz Kafka
WRZESIEŃ
42) "Oryginał Laury" - Vladimir Nabokov
41) "ŚNIADANIE U TIFFANY'EGO" - Truman Capote
40) "Żona Adama" - Monika Rakusa
39)"ŁUK TRIUMFALNY" - Erich Maria Remarque
SIERPIEŃ
38) "WŁASNY POKÓJ. TRZY GWINEE" - Virginia Woolf
37) "Stowarzyszenie Miłośników Literatury i Placka z Kartoflanych Obierek" - Mary Ann Shaffer i Annie Barrows
36) "Samotność liczb pierwszych" - Paolo Giordano
35) "188 dni i nocy" - J.L.Wiśniewski & M.Domagalik
LIPIEC
34) "CZARODZIEJSKA GÓRA" - THOMAS MANN
33) "Kasika Mowka" - Katarzyna T. Nowak
32) "Dziś wolałabym siebie nie spotkać" - Herta Muller
31) "Oskar i pani Róża" - Eric Emmanuel Schmitt
30) "Czekając na Godota" - Samuel Beckett
CZERWIEC
29) "Druga szansa" - Joanna Rakowicz (blogerka Cassiopea)
28) "Przecudna" - Grażyna Bełza (blogerka GabiGabi)
27) "Z pamiętnika niemłodej już mężatki" - Magdalena Samozwaniec
26) "Mały Książę" - Antoine de Saint-Exupery
MAJ
25) "NORWEGIAN WOOD" - Haruki Murakami
24) "ZA PÓŹNO NA MODLITWĘ" - Wacław Holewiński
23) "Arlington Park" - Rachel Cusk
22) "Bunt ciała" - Alice Miller
21) "Chwile istnienia. Eseje autobiograficzne" - Virginia Woolf
KWIECIEŃ
20) "Piaskowa góra" - Joanna Bator
19) "Widoki Londynu" - Virginia Woolf
18) "SPOTKANIE" - Milan Kundera
17) "Rzeczy pierwsze" - Hubert Klimko-Dobrzaniecki
16) "KAPUŚCIŃSKI NON-FICTION" - Artur Domosławski
15) "O chorowaniu" - esej Virginii Woolf
14) "Pensjonat" - Piotr Paziński
MARZEC
13) "LALA" -Jacek Dehnel
12) "Biały kamień" - Anna Bolecka
11) "I więcej nic nie pamiętam" - Adina Blady-Szwajger
10) "PANI DALLOWAY" - Virginia Woolf
9) "Cheri" - Sidonie Gabrielle Colette
8) "O bibliotece" - Umberto Eco
7) "MADAME" - Antoni Libera
LUTY
6) "HOTEL EUROPA" - Remigiusz Grzela
5) "Virginia Woolf" - Beatrice Masini
4) "FALE" - Virginia Woolf
3) "REWERS" - Andrzej Bart
2) "Sercątko" - Herta Muller
1) "Sentymentalny portret Ryszarda Kapuścińskiego" - Jarosław Mikołajewski
STYCZEŃ