To był dla mnie dobry czytelniczo rok. Nauczyłam się dokonywać wyborów, odkładać coś na półkę, kosztem innej książki. Świadomiej podchodzę do wielu pisarzy, o tysiącach jeszcze nic nie wiedząc. Ale póki te poszukiwania mnie uskrzydlają, póki ciało reaguje dreszczem na słowa, póki mam potrzebę ciągłych literackich podróży... chcę czerpać z tych doświadczeń jak najwięcej dobrego. I pragnę by zastój nigdy mnie nie dopadł, a słowo nie stało się rutyną. By literatura kolejny rok wytyczała mi cele i właściwe dla mnie szlaki.
Najczęściej przekręcam główką w lewo i prawo przed półkami z Literaturą Piękną i Biografiami, ale zdarza mi się sięgnąć do kosza, w którym wydawałoby się nie ma nic wartego uwagi. Tam trafiłam za śmieszne ceny na hiszpańskiego pisarza, który mnie zachwycił. Jest nim Enrique Vila-Matas, i jego uważam za odkrycie roku wśród pisarzy zupełnie mi nieznanych. Uległam też całkowicie prozie Ingeborg Bachmann, Philipa Rotha, Bohumila Hrabala i rokrocznie pogłębianej prozie Virginii Woolf.
Najczęściej przekręcam główką w lewo i prawo przed półkami z Literaturą Piękną i Biografiami, ale zdarza mi się sięgnąć do kosza, w którym wydawałoby się nie ma nic wartego uwagi. Tam trafiłam za śmieszne ceny na hiszpańskiego pisarza, który mnie zachwycił. Jest nim Enrique Vila-Matas, i jego uważam za odkrycie roku wśród pisarzy zupełnie mi nieznanych. Uległam też całkowicie prozie Ingeborg Bachmann, Philipa Rotha, Bohumila Hrabala i rokrocznie pogłębianej prozie Virginii Woolf.
Przeczytałam 60 pozycji, w tym 12 powieści napisanych przez kobiety, 28 powieści napisanych przez mężczyzn (nadal dominują u mnie literacko), 9 tomików poezji (znacznie więcej podczytuję niż czytam w całości) i 11 książek z kategorii - Dzienniki, Listy, Biografie, Zapiski, Reportaż.
Pokusiłam się na kilka podkreśleń i pogrubień. Te książki na pewno zapamiętam: "Noc i dzień" V.Woolf, "Hanemann" - Stefan Chwin, "Listy na wyczerpanym papierze" - A.Osiecka, J.Przybora, "Everyman" - Philip Roth, "Malina" - Ingeborg Bachmann, "Do latarni morskiej" - V.Woolf, "Zbyt głośna samotność" - Bohumil Hrabal, "Korczak.Próba biografii" - Joanna Olczak-Ronikier, "Castorp" - Paweł Huelle, "Ptak nocy" - Susan Hill.
60) "Morświn w różowym oknie. Listy Virginii Woolf do Vity Sackville-West" - Virginia Woolf
59) "LATA" - Virginia Woolf
58) "PTAK NOCY" - SUSAN HILL
57) "Moje nienapisane wspomnienia" - Katia Mann
GRUDZIEŃ
56) "Jasne niejasne" - Julia Hartwig (tomik poezji)
55) "Być przez chwilę sobą" - Philippe Besson
54) "Babie lato" - Philippe Besson
53) "Zapasy z życiem" - Eric Emmanuel Schmitt
52) "CASTORP" - PAWEŁ HUELLE
LISTOPAD
51) "Data" - Grzegorz Kozera (tomik poezji)
50) "Pornografia" - Witold Gombrowicz
49) "Nieśmiertelność" - Milan Kundera
48) "Nim zapadnie noc" - Michael Cunnigham
PAŹDZIERNIK
47) "NIEWIEDZA" - MILAN KUNDERA
46) "Życie jest gdzie indziej" - Milan Kundera
45) "KORCZAK. PRÓBA BIOGRAFII" - Joanna Olczak-Ronikier
WRZESIEŃ
44) "Utwory wybrane" - Paul Celan (tomik poezji)
43) "Płacząca Zuzanna" - Alona Kimchi
42) "ZBYT GŁOŚNA SAMOTNOŚĆ" - BOHUMIL HRABAL
41) "DO LATARNI MORSKIEJ" - VIRGINIA WOOLF
40) "Okruchy codzienności" - Elizabeth Strout
SIERPIEŃ
39) "Fakty" - Philip Roth
38) "MARILYN MONROE. FRAGMENTY - wiersze, zapiski intymne, listy"
37) "Nieobecni" - Bartosz Żurawiecki
36) "Książka" - Mikołaj Łoziński
35) "Praska orgia" - Philip Roth
34) "Lekcja anatomii" - Philip Roth
33) "Zuckerman wyzwolony" - Philip Roth
LIPIEC
32) "Cień pisarza" - Philip Roth
31) "Tańczący koliber" - Maria Pawlikowska-Jasnorzewska (tomik poezji)
30) "Lapidarium mistrzów" - Aleksandra Klich
29) "MALINA" - INGEBORG BACHMANN
28) "Niebo ma kolor zielony" - Krystyna Januszewska
CZERWIEC
27) "Kompleks Portnoya" - Philip Roth
26) "Poezje wybrane" - Elizabeth Browning (tomik poezji)
25) "Zapachy miast" - Dawid Rosenbaum
24) "Szczęśliwe dni" - Laurent Graff
23) "Przeźroczyste przedmioty" - Vladimir Nabokov
22) "Opowieści z chłodnego morza" - Paweł Huelle
21) "NAGI SAD" - Wiesław Myśliwski
MAJ
20) "Wariacje na temat rodziny Bradshaw" - Rachel Cusk
19) "Pogłos" - Ewa Lipska (tomik poezji)
18) "EVERYMAN" - PHILIP ROTH
17) "Z OTCHŁANI" - Zofia Kossak
16) "Bojowa pieśń tygrysicy" - Amy Chua
15) "Krótka historia literatury przenośnej" - Enrique Vila - Matas
KWIECIEŃ
14) "Liryki najpiękniejsze" - Anna Achmatowa (tomik poezji)
13) "DZIENNIK ANAIS NIN. Tom 2" - Anais Nin
12) "I była miłość w getcie" - Marek Edelman
11) "Dziennik pisany później" - Andrzej Stasiuk
10) "BARTLEBY I SPÓŁKA" - Enrique Vila - Matas
MARZEC
9) "Poeta Wiary , Nadziei, Miłości. Jan Twardowski" (tomik poezji)
8) "PARYŻ NIGDY NIE MA KOŃCA" - Enrique Vila - Matas
7) "Romans prowincjonalny" - Kornel Filipowicz
6) "Czytadła. Gawędy o lekturach" - Agnieszka Osiecka
5) "LISTY NA WYCZERPANYM PAPIERZE" - Agnieszka Osiecka, Jeremi Przybora
LUTY
4) "Angelus" - Renata Putzlacher (tomik poezji)
3) "HANEMANN" - STEFAN CHWIN
2) "NOC I DZIEŃ - Virginia Woolf
1) "Za zakrętem" - Marika Krajniewska
STYCZEŃ